Trucker

Ponořte se do světa užitkových vozidel

Trucker

Doprava

Parcisa - Potravinářské cisterny Parcisa

Jan Neuman 22.03.2011 00:21

Představujeme  45480


01Na tuzemský trh se dodávají i zatím nepříliš známé cisternové produkty španělské značky Parcisa.

 

Společnost Parcisa vyrábí silniční cisterny pro přepravu běžných potravin, zkazitelného zboží, mléka, chemických produktů (včetně provedení ADR), asfaltů a také cisterny na sypké a granulované suroviny. Jejich materiálové provedení je nerezová ocel, hliník a uhlíkatá ocel. Vzhledem k námětu tohoto čísla, se budeme věnovat cisternám potravinovým, děleným podle účelu použití a charakteru přepravované látky. Jsou to především cisterny pro sběr a přepravu mléka, cisterny na převoz běžných potravin, surovin a polotovarů (ovocných šťáv, čokolády, potravinářských olejů a lihu, syrovátky, glukózy, vína, piva aj.). Také nelze vynechat speciální potravinové cisterny, ve kterých se dopravují produkty pod řízenou teplotou apod. Uvedené cisterny mohou mít objem až 34 000 litrů (návěsy) s počtem komor 1 až 5. Většina cisteren má vzduchové přetlakové vyskladňování, pracující s tlakem 2 bary, vzduchový okruh je vybavený bakteriologickým filtrem. Pokud má cisterna přepravovat látky s vyšší měrnou hustotou, dostává pro vyprazdňování speciální, hydraulicky poháněné čerpadlo. V případě potřeby mají cisterny také vyhřívání, které zajišťuje pára nebo teplá voda, tu pak ohřívá nezávislý topný agregát Webasto.

Součástí technologie cisteren je také vymývací systém. K izolaci se používá kombinace minerální vlny a polyuretanové pěny, kryté opláštěním z různých materiálů, s nebo bez povrchové úpravy (např. nerezový plech). Podvozky tvoří nápravy značek BPW, SAF, Mercedes, Gigant nebo ROR, vybavené kotoučovými brzdami, pneumatickým pérováním, ABS (Wabco nebo Haldex), automatickým zvedáním a počítadlem ujetých kilometrů. Systém naklánění cisterny pak umožňuje její bezproblémové vyprázdnění při stání na nerovném terénu. Ve výbavě nechybí nerezové tubusy pro uložení hadic a případně i rolny pro snadnější manipulaci při vytahování hadic. Cisterny pro sběr, svoz a přepravu mléka vyrábí společnost Parcisa v provedení nástaveb. Automobilová má nejčastěji dvoukomorovou nádrž o objemu cca 16 000 litrů, nástavba přívěsová může mít kapacitu až 18 000 litrů (dle počtu náprav), poslední variantou je nástavba návěsová, která pojme cca 26 000 až 30 000 litrů v jedné nebo dvou komorách. Veškerá potřebná technologie (hydraulicky poháněné čerpadlo, hadice, armatury, vzorkovače apod.) se nachází v nerezových skříních s protiprašným provedením.

03Cisterny na mléko mají tepelnou izolaci standardně silnou 100 mm a opláštění z nerezového plechu nebo lakovaného plechu hliníkového. Mezi speciálními výrobky je také zajímavý jednokomorový cisternový návěs na přepravu žloutků. Nerezová cisterna s celkovým objemem 27 000 litrů, má přetlakové vypouštění a chladicí agregát se systémem chladících kanálků, rozvedených po vnějším povrchu nádrže, tedy pod izolací. Tu tvoří polyuretanová pěna a minerální vlna. Tato kombinace chlazení a izolování umožňuje udržovat požadovanou teplotu s garantovaným maximálním rozdílem +/–0,5 °C. Vnější plášť „žloutkové“ návěsové cisterny je z lakovaného polyesteru. Všeobecně jsou cisterny Parcisa v návěsovém provedení samonosné, pouze s pomocným rámem pro uchycení náprav. Takové řešení umožňuje snížení výšky těžiště cisterny, což se projevuje v lepších jízdních vlastnostech a současně přispívá ke snížení pohotovostní hmotnosti cisterny. Obvykle je pomocný rám vyrobený z nerezového materiálu, na přání se dodává provedení z leštěného nerezu.


Zdroj: Doprava a silnice 02/11
Autor: Jan Neumann

 

 

 

Fotogalerie

Další články o stejné značce | Vstup do diskuze (3)   Tisk Facebook Twitter

Související články:

Designwerk prosazuje bateriové tahače na dlouhé trasy. Norům dodal vozidla s dojezdem 700 km

Jak moc by se zvýšila spotřeba, pokud by mohly kamiony jezdit 130 km/h? Známe odpověď

Modely Volvo FL a FE dostaly nové baterie s větší kapacitou a prodlouženým dojezdem

Nové Volvo FH Aero dostalo prodlouženou kabinu a motory o výkonu až 780 koní!

Nové Volvo VNL: tohle můžeme v Evropě americkým řidičům pouze závidět

Nový mild-hybridní koncept Volvo SuperTruck 2 slibuje spotřebu jen 14 l/100 km

První Volvo FM Electric na Slovensku bude jezdit pro Jaguar Land Rover v Nitře

Švédové představili nový nízkopodlažní elektrický model Volvo FM Low Entry

Volvo chystá velké double. Evropě nadělí nové FH, Severní Americe zase nové VNL

Vyšší výkon i točivý moment pro Volvo FL díky novému osmilitrovému motoru



Newsletter

Přejete si odebírat newsletter?





Partneři webu

scania-logo 134781

logomercedes 133902



Další články

  • HESTI Group uvádí na trh novou generaci návěsových pneumatik KRONE Trusted Tyre Comfort KT231

    Výhradní dovozce značky KRONE na český trh představuje novou generaci... >>

  • Scania a Cometto vystavují na veletrhu Bauma samohybnou elektricky poháněnou plošinu

    Švédská automobilka spojila síly s italskou společností Cometto, která... >>

  • ČESMAD Slovakia odmieta povinné kvóty na lokálne bezemisné vozidlá

    Združenie cestných dopravcov Slovenskej republiky striktne odmieta akékoľvek... >>

  • Poznačte si do kalendáře: Truck & Cargo Expo – největší odborná výstava v ČR

    1. středoevropský veletrh nákladních vozidel a logistiky – Truck & Cargo... >>

  • Dachser Czech Republic odbavil v roce 2024 rekordní počet zásilek

    Mezinárodní logistický provider Dachser Czech Republic realizoval v loňské roce... >>

  • Dopravcům stoupají náklady na mýto, také kvůli „pokutám“ za CO2 loni zaplatili 17,16 miliardy Kč!

    Dopravní společnosti loni zaplatili na mýtném rekordních více téměř 17,2... >>

  • Bridgestone má nové pneumatiky pro smíšený provoz nákladních vozidel v mírných podmínkách

    Nové pneumatiky M-Steer 002 a M-Drive 002 jsou vhodné na běžné silnice i... >>

  • DB Schenker zařadil do flotily tři nové elektrické tahače Volvo FH Aero Electric

    Flotilu nákladních vozidel DB Schenker rozšířily tři nové modely FH Aero... >>




Menu

  • Novinky |
  • Truck |
  • Van |
  • Historie |
  • Časopisy |
    • Trucker
    • Doprava a silnice
  • Bus |

Newsletter
O nás

Vyhledávání

Právě
v prodeji
Trucker
č. 3-4/2025

Předplatné

Trucker

Novinky | Truck | Van | Historie | Časopisy | Bus |

Všechna práva vyhrazena © | 2011 - 2025 Redakce Trucker | Mapa stránek | Redakce stránek | Napište nám | Předplatné | RSS | GDPR | CMP | Autoři
design by zmares | system by SABRE |