Trucker

Ponořte se do světa užitkových vozidel

Trucker

Truck

Tatra 815-7 - Sedmička míří do civilu

Milan Olšanský 02.11.2009 23:37

Test 34261


34267Od roku 2007 je ve standardní nabídce společnosti Tatra, a.s. kompletní modelová řada speciálních vozidel T 815-7. Po dvou letech se nejmodernější technika v segmentu těžkých nákladních vozidel z Kopřivnice dostává do civilního sektoru.

Modelová řada T 815-7 těží z tradiční tatrovácké koncepce automobilu s páteřovým podvozkem a nezávisle zavěšenými a odpruženými polonápravami. Přidanou hodnotou první kategorie je možnost pneumatického odpružení všech náprav, vybavení vozu motorem a převodovkou dle zákaznické specifikace (vzduchem přímo chlazené motory Tatra s emisní specifikací až Euro 5, kapalinou chlazené motory zahraniční provenience, mechanicky řazená převodovka Tatra nebo ZF, systém automatizovaného řazení Norgren, automatická převodovka Twin Disk nebo Allison) a nízká sklopná kabina.

Žebřík Toržok
Posledně jmenovaná konstrukční skupina hraje podstatnou úlohu (ale nejen ona) při nabídce do civilního sektoru. Díky nízké kabině nahrazuje sedmičková řada modely PJ, které byly určeny především pro dostavbu speciálními nástavbami jako jsou požární a hasičké žebříky, těžké jeřáby a podobně. Ostatně úplně první civilní aplikace T815-790R84 8x8.2 s motorem a převodovkou Tatra byla postavena pro projekt hasičského žebříku o celkové délce 72?m pro ruskou společnost PožTěchnika Toržok (2008).

Stříkačky THT Polička
V letošním roce Tatra svoji sedmičkou řadu zhomologovala pro civilní provoz v EU a připravila v první fázi hned čtyři podvozky 6x6 pro dostavbu devítikubíkovými cisternovými stříkačkami. Vozidla jsou určena pro provoz po pozemních komunikacích a v těžkém terénu. Podvozky T 815-731R32 26.325 6x6.1 jsou osazeny nízkou střední kabinou se zvýšenou střechou. Laminátový nástavec o cca 20 cm zvyšuje vnitřní výšku. Z vnějšího pohledu jsou do něj zakomponovány světelné majáky a na pravé straně je do něj vyvedeno sání motoru.Zvýšení střechy bylo vynuceno vyhláškou ČSN EN 1846, která zajišťuje prostor mezi sedáky a stropem kabiny na hodnotě 1050 mm. Tento prostor je nezbytný pro instalaci plně hodnotných sedaček s hlavovými opěrkami a samonavíjecími tříbodovými bezpečnostními pásy. Interiér kabiny je vybaven madly pro spolujezdce. Čalounění stropu kabiny a celá výbava interiéru jsou plně v rukou nástavbáře, jímž je renomovaná firma THT Polička. Z fabriky je v kabině instalovaná příprava pro rádio včetně antény.Na předním nárazníku vozidla jsou dva pomocné závěsy, které jsou přímo součástí podélníků svařovaného pomocného rámu. Na tah zvládnou 145 kN a zcela jistě se osvědčí při případném vyprošťování či jiné záchranářské hasičské činnosti.

02Osvědčená technika
O pohon vozidla se stará vzduchem přímo chlazený originální motor Tatra T3D-928.30 Euro 5 SCR s maximálním výkonem 325 kW/442 k a točivým momentem 2100 N.m. Všechny čtyři podvozky jsou osazeny synchronizovaným převodovým agregátem Tatra 14TS 210T s automatizovaným systémem řazení Norgren. Převodový stupeň je zobrazován na displeji na přístrojové desce, řazení je realizováno sešlápnutím spojkového pedálu. Systém dovoluje samozřejmě i manuální řazení  joystickem na místě běžné řadicí páky. Přídavná převodovka Tatra 2.30 TRS 2,91 (1,24) je sestupná, dvoustupňová. Pomocný pohon Tatra 1TP300CH je vyveden přímo z převodovky.Všechny nápravy jsou hnané (pohon přední připojitelný) odpružené vzduchovými vlnovci doplněnými o teleskopické tlumiče. Stabilizátory zadních náprav jsou ve standardním provedení, stabilizátor předních náprav je dodáván jako zvláštní vybavení. Systém odpružení umožňuje ovládání světlé výšky vozidla.


Zdroj: Trucker 10/09
Autor: Milan Olšanský

 

 

Fotogalerie

Další články o stejném modelu | Další články o stejné značce | Vstup do diskuze (0)   Tisk Facebook Twitter



Newsletter

Přejete si odebírat newsletter?





Partneři webu

scania-logo 134781

logomercedes 133902



Další články

  • Scania představila nový vznětový pětiválec Super 11. Slibuje až 7procentní úsporu paliva

    Novinka o objemu 11 litrů je o 85 kg lehčí ve srovnání s technicky spřízněným... >>

  • Americký Peterbilt rozšiřuje řadu elektromobilů o dvě novinky, modely 579EV a 567EV

    Zatímco 579EV je relativně známý vůz nové generace, 567EV je zbrusu nový model.... >>

  • Nový robustnější Ford Ranger Super Duty utáhne přívěsy o hmotnosti až 4,5 tuny

    Zatímco běžný pickup Ranger zvládne na kouli 3,5 tuny, nová verze Super Duty... >>

  • Volvo dosáhlo milníku s 5000 prodanými elektrickými nákladními vozidly po celém světě

    Volvo Trucks dodalo zákazníkům v 50 zemích světa více než 5000 elektrických... >>

  • Mercedes chce zápis do Guinnessovy knihy rekordů. Couváním elektrického eActrosu 600!

    Společnost Mercedes-Benz Trucks plánuje neobvyklou akci, která má upozornit na... >>

  • Hyundai představil vodíkový tahač XCIENT Fuel Cell s dojezdem přes 700 kilometrů!

    Automobilka Hyundai vystavuje na veletrhu ACT Expo 2025 v kalifornském Anaheimu... >>

  • Nový Paccar MX-13 na bionaftu B100 pro nejnovější modely DAF. Emise CO2 sníží až o 90 %!

    Pokud máte v plánu postupně přepřáhnout na bionaftu B100, DAF vám pro aktuální... >>

  • Nissan představil v Šanghaji nový plug-in hybridní pickup Frontier Pro. Dorazí i do Evropy?

    I díky nízkým papírovým emisím nelze tuto možnost vyloučit, navíc Nissan... >>




Menu

  • Novinky |
  • Truck |
  • Van |
  • Historie |
  • Časopisy |
    • Trucker
    • Doprava a silnice
  • Bus |

Newsletter
O nás

Vyhledávání

Právě
v prodeji
Trucker
č. 3-4/2025

Předplatné

Trucker

Novinky | Truck | Van | Historie | Časopisy | Bus |

Všechna práva vyhrazena © | 2011 - 2025 Redakce Trucker | Mapa stránek | Redakce stránek | Napište nám | Předplatné | RSS | GDPR | CMP | Autoři
design by zmares | system by SABRE |